Pionierzy wychowania przedszkolnego Fryderyk Froebel cz. 10

Uczuwając taki sam brak w sobie, Froebel ponownie wstępuje na uniwersytet, naprzód w Getyndze, później w Berlinie. Zgłębia tam przeważnie fizykę, chemię, mineralogię, dzieje przyrodoznawstwa; przechodzi następnie do historii powszechnej i nauk politycznych. Cel jego główny pozostaje wciąż jednaki; celem tym jest odnalezienie jedności w zjawiskach życia, wyświetlenie ogólnego prawa, rządzącego rozwojem całej przyrody, a najwięcej człowieka. Szczególniej pociąga go świat kryształów, a prawidłowość, dostrzeżona w rozwoju kształtów, prowadzi do stwierdzenia tak pożądanego prawa wszechświata. Prawo to streszcza Froebel w sposób następujący: „Jedność w rozmaitości — pogodzenie przeciwieństw”. W Berlinie zastaje go rok 1813, rok wojny z Napoleonem. Froebel wstępuje jako ochotnik do oddziału Liitzowa, kierując się przy tern pobudką charakteru czysto wychowawczego. „W wychowaniu moralnym ważniejszą niż gdziekolwiek bądź rzeczą jest stwierdzanie słów własnych przykładem. Jakżebym mógł wpajać w dzieci obowiązek bronienia ojczyzny, gdy w chwili ciężkiej sam się uchylam od tego obowiązku?” Wśród wielkich wydarzeń dziejowych zbliża się Froebel do Middendorfa i Langenthala, którzy w przyszłości staną się najgorętszymi wyznawcami i stronnikami jego poglądów.

 

Comments
  1. Reklama

    To Cię zaciekawi:

    Glazura i terakota Warszawa Ursynów
    hydraulik pruszków
    cytologia – Warszawa
    części do silników
    Dania obiadowe dla firm Warszawa
    Densytometr skanujący
    dermatolog Łódź
    dermatolog wilanów
    designerskie meble dla dzieci Warszawa i nowoczesne meble do salonu
    designerskie rifly